انحلال شرکت نشاندهنده پایان عمر یک شرکت است که پس از آن باید با طلبکاران شرکت تصفیه حساب نمود و دارایی شرکا یا سهامدارن شرکت را از حالت مشارکتی خارج کرده و میان آنان تقسیم نمود. پس از انحلال شرکت وظیفه متصدیان تصفیه است که این موضوع را به مرجع ثبت برای ثبت انحلال شرکت
از آنجاییکه پس از انحلال شرکت مدیر شرکت دیگر وظیفه و سمتی ندارد باید شخصی را بهعنوان نماینده شرکت انتخاب کرد تا کارهای تمام نشدهی شرکت مانند: مطالبات و بدهکاری شرکت را بدست بگیرد، به این شخص مدیر تصفیه میگویند.
[f]
موارد انحلال شرکتها
مدت زمان مدیریت مدیر تصفیه
مجمع عمومی یک نفر از مدیران شرکت را بهعنوان مدیر تصفیه و به مدت دو سال انتخاب مینماید، در این بازه زمانی افرادی که طرف معامله با شرکت بودهاند، جهت پیگیری امور خود به نشانی مدیر تصفیه مراجعه میکنند و با او بهعنوان نماینده شرکت منحل شده، مذاکره خواهند نمود بنابراین مدیر تصفیه مسئول تعهدات شرکت میباشد. مدت ماموریت مدیر یا مدیران تصفیه نباید بیشتر از ۲ سال شود و تمدید مدت تصفیه با دادگاه یا مجمع عمومی عادی یا فوقالعاده میباشد.
وظایف و قوانین مربوط به مدیر تصفیه
براساس ماده ۲۰۵ قانون تجارت: مدیران تصفیه باید اسامی خود را به اداره ثبت شرکتها اعلام نمایند، این مدیران در حکم وکیل شرکا یا سهامداران بوده و حتی میتوانند از طریق دادگاه انتخاب شوند که وظایف آنها عبارت است از:
همچنین مدیران تصفیه باید هرسال مجمع عمومی عادی را دعوت کنند و به آنها گزارش دهند. چنانچه مدیر تصفیه دعوت نکرد، ناظر باید دعوت کند.
اگر مدیر تصفیه تصمیم به استعفا بگیرد، باید مجمع را دعوت کند، اگر مجمع تشکیل نشود یا مثلا مدیر تصفیه از طرف دادگاه تعیین شده باشد، مراتب به دادگاه اعلام میشود. در هرحال تا زمان تعیین جانشین برای مدیریت تصفیه شرکت، استعفا بیاثر محسوب میشود. تمامی این مراحل در صورت فوت، حجر یا ورشکستگی مدیر تصفیه باید رعایت شود.
مدارک لازم جهت ثبت انحلال شرکت
[f]
در صورت توافق شرکا یا سهامداران شرکت، مدارک ذکر شده در بالا برای انحلال شرکت به همراه صورتجلسه مجمع عمومی فوقالعاده به اداره ثبت شرکت ها ارائه میشود و کارشناسان اداره ثبت، مراحل ثبت انحلال شرکت را انجام میدهند
درباره این سایت